La intel·ligència artificial de Google derrota al campió europeu de Go
Un programa d’ordinador de Google DeepMind ha estat capaç de derrotar a un jugador professional de Go per primera vegada. Aquest antic joc oriental d’estratègia està considerat com un gran repte per a la intel·ligència artificial, a causa de la complexitat de planejar les posicions i els moviments en el tauler.
AlphaGo, un programa d’ordinador per jugar al Go desenvolupat per Google DeepMind –la divisió d’intel·ligència artificial (IA) de Google– ha vençut a Fan Hui, tres vegades campió professional d’aquest joc oriental en la competició europea. El programa va guanyar en un torneig de cinc jocs al jugador xinès nacionalitzat francès, segons informa aquesta setmana la revista Nature. És la primera vegada que una màquina derrota a un humà en el Go.
En el joc de Go, que es va originar en l’antiga Xina fa més de 3.000 anys, dos jugadors col·loquen alternativament peces en blanc i negre sobre una quadrícula amb l’objectiu d’ocupar més territori que el seu oponent al final de la partida. Els programes d’ordinador de Go més reeixits fins ara jugaven solament a nivell d’afeccionats i no havien estat mai estat capaços de derrotar a un jugador professional.
David Silver, Aja Huang i Demis Hassabis i els seus col·legues de la divisió de IA de Google han desenvolupat aquest programa que utilitza ‘xarxes de valor’ per avaluar les posicions de taula i ‘xarxes polítiques’ per seleccionar moviments.
Aquestes xarxes neuronals profundes s’entrenen mitjançant una combinació de l’aprenentatge supervisat per experts humans i del reforç a través de les partides que el programa juga contra si mateix.
AlphaGo va aconseguir un percentatge d’èxit del 99,8% enfront d’altres programes de Go. Aquesta és la primera vegada que un programa d’ordinador ha derrotat a un jugador professional en aquest joc, una gesta que anteriorment es considerava a una dècada de distància.
El proper repte de AlphaGo serà competir al març a Seül contra Lee Sedol, reconegut com el millor jugador de Go del món en l’última dècada.
El president de l’Associació Britànica de Go, Jon Diamond, un dels pioners en desenvolupament de programes d’ordinador de Go amb IA, va declarar després de la competició: “Després de la partida d’escacs entre Gary Kasparov i l’ordinador Deep Blue d’IBM en 1996, la meta d’alguns investigadors de IA per vèncer als millors jugadors de Go humans ha estat un desafiament excepcional, ja que la complexitat de Go supera als escacs, tant en nombre de moviments com a la planificació de la partida”.
Font: SINC
Imatge: Wikipedia
(37)