
La recollida selectiva no arriba al 50%

L’any passat es van generar a Catalunya més de 3,8 milions de tones de residus municipals, dels quals no es van recollir selectivament ni la meitat (el 45,3%). El percentatge ha crescut només un 0,3% respecte de l’any 2021.
Aquesta estabilització fa visible que a les grans ciutats de Catalunya la recollida selectiva encara és baixa. En els 23 municipis de més de 50.000 habitants només ha crescut 3,5 punts els darrers 5 anys, i en 4 de cada 10 d’aquests grans municipis el percentatge de recollida selectiva és insuficient.
Municipis i comarques capdavanters
En canvi, als municipis de menys de 50.000 habitants creix més la recollida. Els municipis amb els índexs més alts són Vilablareix, Albons, Corçà, Sant Quirze Safaja i Verges. Tots ells amb sistema de recollida porta a porta.
Les cinc comarques amb millors resultats de recollida selectiva (la Conca de Barberà, Osona, el Berguedà, el Solsonès i la Terra Alta) també tenen implantats sistemes eficients (recollida porta a porta o contenidors tancats amb identificació de l’usuari).
D’altra banda, la comarca del Lluçanès, creada enguany, ocuparia la segona posició en el rànquing comarcal.
Recollida per tipus de residu
La fracció amb més increment són els envasos (7,0%), seguida del vidre (5,3%). La fracció orgànica creix menys, amb un 1,4%. En canvi, el paper disminueix un 4,5%.
Menys generació de residus municipals
L’any 2022 s’han generat uns 3,8 milions de tones de residus municipals, un 1,2% menys que l’any 2021, i la generació per càpita s’ha situat en 493 quilos per habitant i any.
Els residus destinats a abocador continuen baixant
Una dada positiva és la davallada contínua del destí final de residus a dipòsit controlat. El 2022 s’han portat a l’abocador el 30,6% dels residus municipals generats. L’any 2021, havia estat el 32,9%.
L’any 2035, d’acord amb les directives europees, només es podrà portar a l’abocador un màxim del 10% dels residus.
(21)