Roses acull la 1a Fira de Teatre Familiar amb una programació d’arts escèniques de qualitat oberta a tothom

Roses celebrarà els dies 4 i 5 d’abril la seva primera Fira de Teatre Familiar, una nova proposta impulsada per l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Roses i l’associació Optimist, que neix amb voluntat de continuïtat i amb l’objectiu d’oferir a tots els públics arts escèniques de qualitat abans de la temporada d’estiu. Totes les activitats seran gratuïtes, amb l’única excepció de l’espectacle Bianco, que tindrà un preu de 6 euros.
La fira presentarà una programació diversa amb espectacles de teatre, clown, titelles, instal·lacions interactives, música i dansa, que més enllà de les representacions que tindran lloc al Teatre Municipal, invadiran durant el cap de setmana l’espai públic, amb actuacions a la Riera Ginjolers, el Mas de les Figueres, la plaça del Teatre, o el Monument als Pescadors.
Aquest matí, la regidora de Cultura i Festes de l’Ajuntament de Roses, Sílvia Ripoll, la presidenta de l’associació Optimist, Maria Arjona, i el secretari de l’entitat, Jaume Deulofeu, han presentat la programació de la fira.
Acostar el teatre familiar de primer nivell a la comarca
La fira reunirà companyies destacades de l’escena familiar amb propostes de gran qualitat artística. Entre els espectacles programats hi ha muntatges com Rats! de la companyia Campi Qui Pugui, inspirat en la història del flautista d’Hamelin; Frederick, de Teatre al Detall, basat en el conte de Leo Lionni; o Ma solitud, de Guillem Albà, una proposta de teatre, clown i titelles que combina humor i poesia visual.
L’espectacle Bianco, on la companyia LaBú Teatre crea una poètica visual que acompanya l’espectador a un estat de reflexió i emocions, ha estat l’escollit per commemorar el 30è aniversari d’Optimist i serà l’única representació de pagament, al preu popular de 6 € (entrades a la venda a rosescultura.cat).
També s’hi podran veure propostes com Asteroid, espectacle de carrer amb humor absurd i titelles; la instal·lació sensorial El circ dels cinc sentits; o experiències immersives com La caixeta i El passatge dels records, que conviden el públic a participar activament en el desenvolupament de l’espectacle.
La programació es completarà amb l’espectacle nocturn Suma(+), una proposta participativa que combina percussió, dansa, veu i poesia a l’espai públic.
Espectacles d’èxit i premiats
És important destacar que diversos espectacles inclosos en la programació han obtingut reconeixements i premis dins el circuit de les arts escèniques. És el cas de l’espectacle Ma Solitud, de Guillem Albà, reconegut com a Millor espectacle de petit format – Feria internacional FETEN 2023; de Bianco, Millor espectacle del Festival FITC de Bucarest 2017; o d’El circ dels cinc sentits i El passatge dels records, reconeguts amb el Premi a Millor instal·lació a la fira de Teatre FETEN 2025 i 2022, respectivament.
Amb la incorporació d’aquests espectacles, l’Àrea de Cultura vol acostar al municipi i a la comarca una oferta familiar de primer nivell, fent arribar produccions que han estat especialment valorades per la crítica, el sector i el públic.
Llenguatge gestual i visual per a tots els públics
Un dels trets destacats de la fira és que molts dels espectacles es basen en el llenguatge visual i gestual i són pràcticament sense text, fet que els fa especialment entenedors per a públics de diferents tipologies i procedències lingüístiques.
Aquesta aposta reforça la voluntat de crear un esdeveniment cultural inclusiu i obert, sense barreres lingüístiques i capaç d’atraure tant famílies del municipi com visitants.
Celebració dels 30 anys d’Optimist
La programació s’ha dissenyat en col·laboració amb l’Associació Cultural Optimist, coincidint amb la celebració dels 30 anys de programació familiar al municipi de Roses. Un aniversari que posa en valor la llarga trajectòria i el paper cabdal de l’entitat en la promoció de les arts escèniques familiars i el seu paper en la consolidació d’una oferta cultural estable adreçada als més petits, que durant tres dècades ha estat referent comarcal.
Informació pràctica
Totes les activitats són d’accés lliure amb excepció de l’espectacle Bianco (6€), tot i que alguns espectacles tenen aforament limitat i requereixen inscripció prèvia. Les entrades i inscripcions es poden fer a través del web rosescultura.cat.
Podeu consultar tots els horaris i espais de representació en el llibret adjunt.
Programació Fira teatre Roses 2026.pdf — Document PDF, 1009 KB (1033451 bytes)
(9)